THAILAND- Melancong ke Bangkok Melalui Kapal Terbang

Iszaid Melancong Ke BANGKOK


THAILAND 2016- Percutian di Thailand sebab aku cuba travel naik kapal terbang pula kali ini ke Siam. Post kali ini tertumpu kepada ibu negara Thailand. Tujuan utama adalah Pesta Songkran iaitu menyimbah air selama 3 hari.



Secara amnya negara THAILAND sangat menarik sebab ia lain dari dari segi kebudayaan, makanan, sejarah dan ekonomi. Negara Gajah Putih ini mempunyai daya tarikan tersendiri. Populasi kat sini hampir sama seperti di KL.




Matawang
Mereka menggunakan Thai Bath (THB) sebagai mata wang. Nak senang kira darap je X10 dengan duit kita. Tidak digalakkan tawar menawar barangan. Fixed price dah.

Visa
Tidak perlu Visa sebab Negara ASEAN.


Pengangkutan
Boleh beli tiket online KTM (tengok Post dahulu ke Hatnyai). Atau Pakai Kapal Terbang.Naik Bas dari Airport dalm 60 bath, pilih Bas A1 ke BTS (Mo Chin Station). Mereka boleh berbahasa Ingeris Siam. Sampai je BTS memang ramai akan turun. Ambil Train ke Siam dan Menuju ke Sala Daeng. Sini hostel murah banyak dan tempat paling strategik dengan train. Tuk-tuk boleh pakai tapi trafik di Bangkok lebih padat, lebih baik naik BTS. Naik bot pun murah je untuk jalan-jalan sekitar bangkok.


Penginapan
Ada banyak Hostel sebenarnya sini dan kebanyakkannya murah-murah. pilih je mana-mana. mudah dan senang. 

Makanan
Sini banyak susah sikit makan kalau dibandingkan dengan Hatnyai. Dinasihatkan makan makanan Seafood, atau beli sahaja di Seven-Eleven. Makan maggie atau produk biskut.

Tempat Menarik
Banyak tempat menarik. Guna Bot untuk berjalan dalam Bangkok. Tempat menarik Dibawah nie:


The Grand Pallace- 500 Bath . Tempat Wajib dikunjungi. Boleh tangkap gambar dari luar kalau taknak masuk. Aku tangkap gambar dari luar je FREE, letak atas batu cam biasa haha.


Watt Arun- 100 Bath . Dia buat renovation waktu aku pergi. So, aku tangkap gambar dari jauh je.

P/s: Unit Pelancongan Maharaja mula memperkenalkan Itenari sistematik jadi lebih mudah. 

0 comments:

Post a Comment