INDONESIA- Melancong ke Jakarta

Iszaid Melancong Ke JAKARTA


INDONESIA 2016- Percutian Indonesia kali pertama sempena ulang tahun setahun bekerja di Sabah. Jakarta dipilih kerana Ibukota bagi Indonesia.

Secara amnya negara INDONESIA sangat menarik sebabpersamaan dari dari segi kebudayaan, makanan, sejarah dan ekonomi. Negara bekas jajahan Belanda ini mempunyai daya tarikan tersendiri. Populasi kat sini amat padat.




Matawang
Mereka menggunakan Indonesia Rupiah (IDR, Rs) sebagai mata wang. Nak senang kira darap je X3000 dengan duit kita. Perlu tawar menawar ketika membeli.

Visa
Tidak perlu Visa sebab Negara ASEAN.

Pengangkutan
Dari KL ke Jakarta melalui Kapal Terbang. Pengangkutan disini pakai Grab atau Teksi (blueBird). Mesti suruh Saper tue pakai meter kalau tak senang dapat harag lebih tinggi. Go-Jek adalah motosikal Grab dan perlu ada app untuk guna.


Penginapan
Ada banyak Hotell sebenarnya sini dan kebanyakkannya murah-murah. pilih je mana-mana. mudah dan senang. 

Makanan
Sini banyak makanan halal. Bahasa Indonesia adalah bahasa rasmi dan mudah difahami.

Tempat Menarik
Tempat menarik di Jakarta:


Taman Mini Indonesia Indah- Rs 15000. Antara tempat menarik yang perlu dikunjungi.


Taman Mini Indonesia Indah- Rs 15000. Istana Anak-Anak (Kanak-kanak) Indonesia.


MONAS (Monumen Nasional)- Rs 5000. Berhampiran dengan Stesen Keretapi dan Bas Gambir. Tangkap dari luar FREE je. Sini ada taman boleh lepak-lepak.


DUFAN, Ancol (Dunia Fantasi Taman Impian Jaya)- Rs 30000. Tempat menarik ada rolercoaster, persembahan dan macam-macam lagi untuk taman tema era 90an.






0 comments:

Post a Comment