BRUNEI- Melancong ke Bandar Sri Begawan Melalui Kereta

Iszaid Melancong Ke BRUNEI


BRUNEI 2015- Percutian ke Brunei sebab aku cuba travel naik kereta dari Ranau, Sabah, merentas Sarawak dan ke Brunei. Post kali ini tertumpu kepada perjalanan lebih dari destinasi yang dituju.

Secara amnya negara BRUNEI sangat menarik sebab mempunyai persamaan dari segi kebudayaan, makanan, sejarah . Negara bekas penjajahan British ini mempunyai daya tarikan tersendiri. Populasi kat sini adalah tidak ramai.




Matawang
Mereka menggunakan Bruneian Dollar (BND) sebagai mata wang. Matawang mereka telah ditambat dengan Singapore Dollar. Nak senang kira darap je X3 dengan duit kita. Tidak perlu tawar menawar.


Duit bawak pun tak banyak sebab travel itenary tak sampai 6 jam. Percutian luar negara paling pendek setakat ini.

Visa
Tidak perlu Visa sebab Negara ASEAN.

Pengangkutan
Travel naik kereta je, dalam 6 jam perjalanan dari Sabah ke sini. Boleh naik kapal terbang kalau dari KL.

Penginapan
Tidak menginap sebab sekejap je. tapi ramai yang akan menginap di Sarawak atau Sabah memandangkan disana jauh lebih murah dan mudah menggunakan Ringgit.

Makanan
Sini banyak makanan halal. Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi.Makanan adalah sama di KL. dan ada juga menghidangkan makanan seperti di Sarawak dan Sabah.

Tempat Menarik
Banyak pekej disediakan. Dibawah nie:

Masjid Jame' Asrr Hassnil Bolkiah - FREE. Antara tarikan menarik.


Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin - FREE. Tempat wajib pergi sebab kubahnya disaluti oleh emas tulin. Simbol kekayaan negara ini sebagai pengeluar minyak dunia.

Selain itu boleh melawat Kampung Air. Gambar takde lah. Kos dalam $10-20. Boleh tawar menawar.

P/s: Banyak gambar dah hilang. Lagipun trip nie paling pendek tak sampai 6 jam. Makan pun dekat Sarawak. Tapi pengalaman yang menarik.





0 comments:

Post a Comment