PHILIPPINES- MELANCONG KE CORON

Iszaid Melancong Ke CORON, PALAWAN


PHILLIPPINES 2018- Percutian Filipina kali ini ke kepulauan Utara Palawan

Secara amnya negara PHILLIPPINES sangat menarik sebab ia lain dari dari segi kebudayaan, makanan, sejarah dan ekonomi. Negara bekas jajahan Sepanyol ini mempunyai daya tarikan tersendiri. Populasi kat sini agak sederhana.


 

Matawang
Mereka menggunakan Phillipino Peso (PHP) sebagai mata wang. Nak senang kira darap je X10 dengan duit kita. Boleh tawar menawar untuk beli barang.

Visa
Tidak perlu Visa sebab Negara ASEAN. .

Pengangkutan
Untuk ke coron boleh menggunakan Kapal terbang dari Manila tapi harga tidket adalah mahal. Jalan lain melalui El Nido juga antara route yang paling digemari. Walaubagaimanapun kaedah paling mudah untuk ke Coron adalah dari Feri dari Manila kerana pulau ini lebih hampir dengan Manila berbanding Puerto Pericesa. Gunakan 2GO suatu pengankutan cruse tambang murah yang ada katil dan tilam serta medan selera didalam nya amat mudah. Cruse ini terletak di Pier 2 tepi Intramuros, Manila. jadi sangat mudah untuk pergi

Penginapan
Banyak Hotel murah. Hostel dan hotel mengikut harga dan keselesaan.

Makanan
Sini sangat susah nak cari makanan halal. Coron lebih murah berbanding El Nido tetapi pihan yang lebih menarik dan variasi makanan yang halal lebih banyak di sini.

Tempat Menarik
Banyak tempat menarik contoh Dibawah nie:




Coron Island Hopping- P800-P1600.  Terdapat banyak pekej. Berbincanglah dengan tour guid anda destinasi yang sesuai dengan ada. Tips: walaupun ada tulis free kayak  bermaksud hanya satu kayak dan kongsi ramai-rami ikut giliran.



Kayangan Lake- Inclusive Island Hopping.  Tasik paling lutsinar dan bersih di asia. Boleh bermain-main dengan anak-ank ikan barakuda, dan berenang memasuki gua. Air disini nyaman dan lokasi yang redup. Tempat Paling wajib datang. Penah dinobatkan sebagai tempat paling cantik di asia oleh pelbagai majalah. Ianya seperti syurga, tetapi kena melalui tangga tinggi sebelum dapat sampai ke sini.


Twin Lagoon- Inclusive Island Hopping.  Lagoon ini adalah berkembar. Spot paling menarik adalah tempat pertemuan tanara dua lagoon berkenaan. Suasana disini amat tenang, air yang suam-suam sambil persekitaran bersih. Batu kapur disini kelhatan macam filem Batman.


Mount Tapyas- Free.  Mendaki bukit coron ini agak mencabar. Tetapi mercu tanda Coron ini amat mempersonakan kerana dari atas puncak bukit ini, anda dapat melihat selurun pekan Coron. Disini juga ada gereja, dan tempat rehat untuk berkhelah.


Cebu Beach, Bali Beach, Hot Spring Coron- P50-P500.  Boleh sewa skuter dan berjalan ke pantai-pantai berdekatan. Setiap pantai dan hot spring akan dikenakan kos masuk. Hot spring adalah yang paling mahal.  Walaubagaimanapun, tempat yang menarik adalah di Bali beach kerana lebih luas dan bersih.


0 comments:

Post a Comment