INDONESIA- Melancong ke Bandung

Iszaid Melancong Ke BANDUNG


INDONESIA 2017- Percutian ke Indonesia kali ini untuk meraikan kepulangan dari Sabah ke Kuala Lumpur. Fokus utama adalah ke Bangdung

Secara amnya  BANDUNG sangat menarik sebab persamaan dari dari segi kebudayaan, makanan, sejarah dan ekonomi. Indonesia, Negara bekas jajahan Belanda ini mempunyai daya tarikan tersendiri. Populasi kat sini sederhana padat.




Matawang
Mereka menggunakan Indonesia Rupiah (IDR, Rs) sebagai mata wang. Nak senang kira darap je X3000 dengan duit kita. Perlu tawar menawar ketika membeli.

Visa
Tidak perlu Visa sebab Negara ASEAN.

Pengangkutan
Dari KL ke Jakarta melalui Kapal Terbang. Pengangkutan disini pakai Grab atau Teksi (blueBird). Mesti suruh Saper tue pakai meter kalau tak senang dapat harag lebih tinggi. Go-Jek adalah motosikal Grab dan perlu ada app untuk guna. Dari Jakarta ke Bandung menggunakan Train selama 2-3 jam. Jauh lebih murah jika mnggunakan direct flight dari KL.



Penginapan
Ada banyak Hotel. Suasana disini lebih sejuk jika dibandingkan dengan kota Jakarta kerana kedudukan penggunungan serta dikelilingi hutan.

Makanan
Sini banyak makanan halal. Bahasa Indonesia adalah bahasa rasmi dan mudah difahami. Kalau ada kawan dari bandung, cuba tanya mereka mengenai Mee Bandung, atau Sirap Bandung, konfirm dorang geleng kepala tak paham. Yang nie adalah Satay Bandung tambah lagi hahaha.


Tempat Menarik
Tempat menarik di Bandung:


Alun-Alun Bandung- FREE. Terletak di tengah-tengah Bandung. Masjid ini ikonik bagi daerah wisata ini.


Kawah Putih- Rs 20000. Tempat kawasan kawah gunung berapi yang sangat popular dengan persekitaran yang unik. Sumber Belerang deposit.


Ladang Teh- FREE. Boleh beli Strawbery sekitarnya atau teh yang terkenal di Indonesia.


Tasik Pategang - FREE. Ditengah-tengah tasik ada pulau kecil. 

0 comments:

Post a Comment